вівторок, 9 грудня 2014 р.

Урок №1: "Однорідні члени речення (із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком)"



Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення (непоширені і поширені), сформувати  вміння знаходити однорідні члени речення та визначати їх вид, аналізувати звязок між ними (сполучниковий, безсполучниковий та змішаний), правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами;  виховувати любов до природи.
Обладнання: підручник, програмно-педагогічні засоби «Українська мова для випускників і абітурієнтів, для ділових людей» (авт. Скуратівський Л. В., Шелехова Г. Т., Новосьолова В. І., Кадобянська Н. М., Плетньова Л. В), «Тестові завдання. Українська мова та література».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (з елементами проблемного викладу).

Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань
Ø     Прочитайте речення, вкажіть в них слова, що відповідають на одне й те саме запитання та відносяться до одного слова в реченні. Якими членами речення є ці слова?
1.    І зорі, і птиці, і трави з зорею вітають мене (В. Сосюра).
2.    Заспівали, защебетали пташки (М. Вовчок).
3.    Тихі, ніжні зорі спадали з неба (Леся Українка).
4.    Блискуче зелене листя барвінку не в’яне ні взимку, ні влітку, а навесні звеселяє очі блакитними зірочками цвіту. (З календаря).

III. Повідомлення теми, мети уроку.
     
Мотивація навчальної діяльності
     Прочитайте казку. Вкажіть у ній слова, що відповідають на одне йте ж саме питання, відносяться до одного члена речення. Якими членами речення вони є.
                    
                      Лінгвістична казка Т. М Пересунько
                               Однорідні члени речення
У реченні є члени рідні,
Вони зовуться однорідні.
Незалежні й рівноправні,
Вони браття гарні, ставні.
На одне питання відповідають,
Непоширені й поширені бувають.
Ще важливо памятати –
Для того, щоб їх поєднати,
Три види звязку треба знати,
Правильно у вимові вживати.
Браття дружно всі живуть,
Кому в помічниці ждуть,
А сполучники сурядні
Подружитись з ними раді.
Ось які цікаві члени речення – брати,
Треба, щоби їх вивчали він, і я, і ти.
    Речення з однорідними членами широко вживаються в різних стилях літературної мови, збагачуючи її засобами виразності, емоційного впливу. Потрібно навчитись правильно вживати їх. Це сприятиме підвищенню культури  мовлення, розвитку логічного мислення.
IV. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
1. Проблемне вивчення навчального матеріалу на основі одержаних у попередніх класах знань.

Мовознавче дослідження
Ø     Пригадайте відоме вам про однорідні члени речення. Розгляньте таблицю і дайте відповіді на запитання:
1.     Що називається однорідними членами речення?
2.     Які члени речення можуть бути однорідними?
3.     Які ознаки мають однорідні члени речення?
4.     На які запитання відповідають однорідні члени речення?
5.     Визначте вид однорідних членів речення із тексту попереднього завдання й назвіть їх ознаки.
Однорідні члени речення

Види однорідних членів речення за їх синтаксичною функцією
Ознаки однорідних членів речення
Головні
Другорядні
Підмети
присудки


1. Виступають одним членом речення.
2. Звязані з одним членом речення.
Додатки
означення
обставини

1. Виступають одним членом речення.
2. Відповідають на одне запитання.
3. Залежать від одного головного члена в реченні.

Ø     На основі таблиці складіть звязне висловлювання в науковому стилі про однорідні члени речення.

2. Поглиблене поняття про однорідні члени речення
·       Дайте відповідь на запитання: Як потрібно викладати свої думки? Запишіть речення, підкресліть однорідні члени і зясуйте, чому вони однорідні. Поясніть уживання однорідних членів.
·       Як поєднуються між собою однорідні члени в цьому реченні? Чи можна їх з`єднати за допомогою сполучника і?
·       Чи можна ваше речення побудувати так, що у ньому був сполучниковий і безсполучниковий сурядний звязок, тобто змішаний?
·       Про який новий звязок однорідних членів речення ви дізналися, тобто як поглибили поняття про способи звязку?
Ø     Колективна робота над таблицею

Відношення між однорідними членами


Сполучники

З якою метою використовуються

Приклади


єднальні

і (й), та (у значенні і), ані,
і-і, ні-ні, ані-ані
смислова спорідненість, посилення заперечення, властивість підсилювальних часток
Тільки на хмари, на небо виллю і жаль, і жагу
(В. Сосюра).

протиставні
а, але, та, однак, зате, проте, тільки
виражають протиставлення
Довкола вже не тільки торішнє пріле листя, а й зелена трава
(Ю. Смолич).

розділові
або, чи, або-або, чи-чи, то-то, не то-не то,чи то-чи то
указують на непевність або можливість одного з двох явищ
Чи то садок, чи то город, чи то поле
(П. Мирний).



Загальний висновок
       Однорідні члени речення відповідають на одне й те саме питання і належать до одного й  того ж слова.
       Вони вимовляються перелічувальною інтонацію, на письмі зєднані безсполучниковим, сполучниковим і змішаним звязком.

3. Сприймання й осмислення нових ознак однорідних членів речення
Жита рясні,  пшениця  стоголоса  під  обрій  гонять  хвилю золоту.
1.    Запишіть речення, знайдіть однорідні члени речення, визначте їх синтаксичну роль. Які члени речення її поширюють?
2.    Як можна назвати такі однорідні члени речення? (поширеними).
3.    Який висновок можна зробити? (Однорідні члени речення можуть бути поширеними).

               Незвідане й незнане нас вабить, кличе і веде.
1.    Запишіть речення, зробіть його синтаксичний розбір, користуючись   умовними  графічними позначеннями.
2.    Визначте однорідні члени речення. Яку синтаксичну роль вони виконують?
3.    Скільки в цьому реченні рядів однорідних членів? (У реченні може бути не один ряд однорідних членів).

     Я люблю іти в лісі тихо, із зупинками.
1.    Зробіть спостереження над морфологічним вираженням однорідних членів у записаних реченнях і скажіть, якими частинами мови вони виражені: однаковими чи ні.
2.    Запишіть речення, визначте однорідні члени і їх морфологічне вираження. (Однорідні члени речення виражаються здебільшого тією самою частиною мови, рідше – різними частинами мови).

Загальний висновок
     Однорідні члени речення можуть бути поширеними (якщо мають при собі залежні слова), можуть утворювати два і більше рядів, виражатися здебільшого тією самою частиною мови, рідше – різними частинами мови.

Культура мовлення. Інтонація речень з однорідними членами
Коментар учителя. Вимовляються однорідні члени речення з відповідною інтонацією:
а) переліку (однаковим тоном, окремо або по двоє): Лелеки щовесни прилітали, виводили діток, знов відлітали (В. Земляк);
б) протиставлення (перший із однорідних членів вимовляється висхідною інтонацією, а другий - спадною): Тужлива пісня зринає з сопілки, та не розважа сумного серця… (М. Коцюбинський).
Ø     Прочитайте, дотримуючись правильної інтонації.
                                  Любисток
                З-під вій – блакитна тінь, ознака нестеменна,
                 Й рожевий слід лишивсь на грудях де-не-де,
                 А він уже ступив ногою у стремена.
                 І кінь його баский вже гривою пряде.
                 Лишилася сама, коханка безіменна,
                 І дивиться на путь, де курява паде.
                 Одного вечора, як праця цілоденна
                 Кінчиться геть, вона дитину приведе.
                 Та в хаті прокричить недовго немовля,
                 І лиш в глухім садку, де скопана земля,
                 Розквітне рути цвіт і проросте любисток.
                 Вона ж так само вдень сапатиме поля,
                 Вночі – ридатиме, не знавши, відкіля,
                 Від кого день і ніч чекає тайних звісток.
                                                                         (М. Бажан).
  NB!   Не є однорідними членами речення:
1.     Повторення одного й того ж слова:  Рости, рости, моя пташко, мій маковий цвіте.
                                                                (Т. Шевченко).
2.     Цілісні вирази фразеологічного характеру: і день і ніч, ні риба ні м'ясо і подібні до них: За характером він був ні риба ні м'ясо.
3.     Уточнюючі і пояснюючі члени речення: У темному гаю, в зеленій діброві, на припоні коні отаву скубуть: осідлані коні, вороні, готові
                                                                (Т. Шевченко) .
4.     Поєднання двох дієслів в одній і тій же формі, які виступають у ролі    єдиного присудка: Піду принесу гарні квіти (І. Ле).  

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загально-пізнавальних і творчих умінь з теми
1. Завдання-змагання
    Складіть пять речень з однорідними членами. Хто швидше?
2. Проблемне завдання
    Прочитайте, визначте однорідні члени речення. Назвіть однорідні члени речення різного порядку. Зясуйте стилістичну роль однорідних членів.
      Ранок народився в росах, у зелених буйнощах левад. Увесь край світився могутніми соняшниками, що розверталися своїми тугими коронами для цвіту. Картоплі по пояс. Усе буяло, все наливалося життєвою силою в цю благодатну пору раннього літа. Земля ніби прагнула виявити  свою нестримну щедрість, порадувати людей усім найкращим, що тільки може їм дати. Левади вабили холодками темно-зеленими, водою ставків блищали, розкидалися шатрами верб, яворів, кущами калини. (За О. Гончаром).
     (За допомогою однорідних членів відтворюються рельєфні картини навколишнього світу, створюються виразні портрети, змальовуються неповторні пейзажі. При цьому однорідні члени, виражені іменниками та прикметниками і дієприкметниками, показують різноманітність  предметів та їх ознак, а однорідні члени, виражені дієсловами, підсилюють енергію дії).
  3. Редагування тексту
     1. Львівяни й робітники вийшли на впорядкування міста. 2. Мені подобаються пригодницькі фільми й слухати класичну музику. 3. На городі влітку ростуть гарбузи, кавуни, буряки, овочі, картопля, морква, горох. 4. Хвилюється море і мати за своїх дітей. 5. Народ не тільки творить матеріальні цінності, а й скарби культури. 6. На півдні вже достигають солодкі апельсини й лимони.
Ø     Що у побудові речень створює комічний ефект або робить їх незрозумілими? Яких правил слід дотримуватися, будуючи речення з однорідними членами?
4. Поширте однорідні члени у поданих реченнях.
1.     Серед нас було багато… хлопців і … дівчат.
2.     Мій брат говорить англійською мовою, але пише….
3.     Переможцю змагань було вручено … грамоту і … подарунок.
5. Гра «Підбери пару»
·       Ні світ (ні зоря)
·       Ні живий (ні мертвий)
·       Ні вдень (ні вночі)
·       Ні риба (ні м'ясо)
·       І сміх (і гріх)
·       І сяк (і так)
·       Ні в тин (ні в ворота)
·       Ні собі (ні людям)
·       Ні пуху (ні пера)

VI. Систематизація і узагальнення знань, умінь і навичок
Дати відповіді у звязній формі на такі запитання:
1.     Коли члени речення вважаються однорідними?
2.     Яку синтаксичну роль виконують у реченні?
3.     Якими способами звязуються між собою?
4.     В якому випадку називаються поширеними?
5.     Що собою становлять ряди однорідних членів у тому ж самому реченні?
6.     Як інтонаційно і пунктуаційно оформляються речення з однорідними членами?

VII. Підсумок уроку
     Учні, чи знайшли ви всі члени речення, чи може щось пропустили? Давайте ще раз проаналізуємо.

VIII. Домашнє завдання
       Вивчити теоретичний матеріал підручника. Скласти звязну розповідь «Напередодні Різдва», використовуючи однорідні члени речення.   





1 коментар: