середу, 10 грудня 2014 р.

Урок №2: "Речення з кількома рядами однорідних членів"


Мета: ознайомити учнів з поняттям  речення з кількома рядами однорідних  членів, сформувати в них вміння й навики знаходити однорідні члени, різні ряди однорідних членів в одному реченні, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з кількома рядами однорідних членів речення;
розвивати творчі вміння складати речення  з кількома рядами однорідних членів речення та використовувати їх у процесі складання усних і писемних висловлювань; виховувати  любов до природи, до прекрасного в ній.
Обладнання: підручник, програмно-педагогічні засоби «Українська мова для випускників і абітурієнтів, для ділових людей» (авт. Скуратівський Л. В., Шелехова Г. Т., Новосьолова В. І., Кадобянська Н. М., Плетньова Л. В), «Тестові завдання. Українська мова та література».
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навиків.

Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
     Перевірка домашнього завдання (заслуховування розповідей «Напередодні Різдва» з використанням однорідних членів речення).
III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
      Мотивація навчальної діяльності
Лінгвістичне дослідження з елементами аналізу

Ø   Випишіть групи однорідних членів. Укажіть, якими частинами мови вони виражені, якими членами речення виступають. Поясніть розділові знаки при однорідних членах речення.
     Осінь відходила. Вона вже зробила своє. Косим ніжним промінням сонця визолотила на деревах листя, рясними доща­ми, як дитину, викупала його, тихими ночами і в морозні ранки посріблила кожний листочок, вкриваючи його ніжними візе­рунками інею. Потім, награвшись листям досхочу, буйними вітрами, мов незримою рукою, зняла з дерев розкішне багряне убрання і встелила ним, мов строкатим килимом, землю.
Ліс стояв тихий, спокійний, зажурений. Він немов соромив­ся своєї голизни.
Наближалась зима. Вона ніби десь причаїлась у глибоких яругах, у темних лісах за Дніпром, ховаючись в них до часу від погляду сонця.
Вночі серед неба плив місяць. Небо було глибоке, бездонне, залите густою темінню, усипане міріадами рухливих мерехт­ливих зірок.
                                                                         (Ю. Збанацький.)

IV. Формування практичних умінь і навичок шляхом виконання системи завдань і вправ
Лінгвістичне дослідження з творчим завданням
Ø     Переробіть речення так, щоб у них стало два ряди однорідних членів. Визначте, якими членами речення вони є, і відповідно підкресліть їх.
Зразок. Насторожено шумів ліс. (Р. Чумак.) Притише­но й насторожено шуміли ліси й луги.
1.     Верст за тридцять од Києва на горбах уклякло прикор­донне військо Васильків.
2.   Ранок застав гайдамаків недалеко під Путивля.
3.     Данило взяв на руки побратима. (З тв. Р. Чумака.)

Ø     Переробіть речення так, щоб у них став один ряд однорідних членів. Визначте, якими членами речення вони є, і відповідно підкресліть їх.
Зразок. Три гайдамаки на конях і при зброї виїхали зі своєї криївки, перейняли подорожніх. (Р. Чумак.) Три гай­дамаки на конях  і при зброї виїхали зі своєї криївки. Три гайдамаки при зброї виїхали зі своєї криївки, перейняли  подо­рожніх.
1.     Данило і Янек залишилися під горіховим деревом, ховали посмішки.
2.     Обідрані і розкустрані виходили парубки з бою, не дивилися один одному в очі.
3.   Ідуть люди худі і виснажені безкраїм і безлюдним степом.  (З тв. Р. Чумака.)

Ø     Гра «Хто швидше?»
Скласти три речення з кількома рядами однорідних членів речення.

Ø     Творча робота.
Скласти невеликий твір-опис зимового ранку,  використовуючи речення з однорідними членами.

V. Підбиття підсумків уроку
     Учні аналізують свої досягнення у процесі роботи, зясовують практичне значення опрацьованого матеріалу. Учитель характеризує проведену навчально-пізнавальну діяльність восьмикласників.

VI. Домашнє завдання
1.     Виписати з творів художньої літератури 5-6 речень з кількома рядами однорідних членів. Визначити вид однорідних членів.
2.     Побудувати висловлювання  на тему «Краса природи в рідному слові», використовуючи речення з однорідними членами.










Немає коментарів:

Дописати коментар