пʼятницю, 19 грудня 2014 р.

Узагальнення досвіду роботи

      
2014 рік
Інформаційний лист

П.І.Б.                                   Калинська Галина Володимирівна

Адреса                                місто Рахів  Закарпатської області            

Телефон                              0680915186

Рік народження                  1965 р.

Освіта                                  вища          

Кваліфікаційна категорія і рік присвоєння    спеціаліст вищої  категорії, 2009 р.

Якими матеріалами представлений досвід, їх точне місцезнаходження             
Опис досвіду з проблеми «Підвищення орфографічної та пунктуаційної грамотності шляхом індивідуалізації навчання» та система уроків з теми «Однорідні члени речення» у 8 класі (знаходиться в Рахівській ЗОШ І-ІІІ ст. №3, РМК управління освіти, молоді та спорту Рахівської РДА)

Інформація про послідовників досвіду        не володію  





Рецензія
         У роботі проаналізовано стан проблеми з питання підвищення грамотності учнів в сучасній школі. Подана система практичних завдань, яка розрахована на вироблення в школярів умінь і навичок при вивченні певних розділів з української мови. Серед  першочергових завдань вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах України на сучасному етапі є інформування національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка володіє вміннями й навичками вільно, комунікативно виправдано користуватися  засобами рідної мови – її стилями, типами, жанрами в усіх видах мовленнєвої діяльності.
         Автор наводить ефективні засоби формування орфографічної та пунктуаційної грамотності, зокрема через систему представлених завдань та комплекс практичного матеріалу «Мовна розминка», за допомогою якої можна робити систематичне повторення, урізноманітнювати форми роботи  на уроках.
         Робота строго структурована, містить посилання на дослідження даної теми  у роботах відомих науковців. Учитель  намагається проаналізувати теоретичний матеріал про орфографічну та пунктуаційну грамотність, а також подає систему практичних вправ і завдань для формування грамотності школярів, зокрема орієнтуючись на індивідуалізацію навчання.
Розглянуто питання про застосування найоптимальніших форм роботи,  які активізують пізнавальну діяльність школярів, розвивають логіку та критичне мислення, допомагають висловити власну позицію щодо написаного.
 У роботі є авторське бачення шляхів подолання проблем, які існують у викладанні української мови, зокрема при формуванні орфографічної та пунктуаційної грамотності школярів.
Рецензент: методист районного методичного кабінету  управління освіти, молоді та спорту Рахівської райдержадміністрації Федосенко Тетяна Миколаївна
Анотація

         Робота актуальна на даний час. Проблема орфографічної та пунктуаційної грамотності розглядається як першочергова у роботі вчителя-словесника. У поданих матеріалах охарактеризовано основні причини недостатньо стійких умінь і навичок з орфографії, пунктуації  та шляхи їх вирішення.
         Досвід призначений для використання в роботі молодих учителів-словесників та студентів педагогічних вузів філологічного профілю.

  
  Зміст

1.    Вступ.
2.    Основна аналітична частина.
3.    Висновки.
4.    Список використаної літератури.
Додатки:
1.    Система уроків з української мови у 8 класі на тему «Односкладні члени речення»:
Урок 1 – «Однорідні члени речення ((з сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком)»
Урок 2 – «Речення з кількома рядами однорідних членів»
Урок 3 – «Однорідні і неоднорідні означення»
Урок 4 – «Кома між однорідними членами речення»
Урок 5 – «Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами»
Урок 6 – «Використання речень з однорідними членами»
        2. Авторський проект «Підручникова стаття».



 ВСТУП

     Сучасна освітня парадигма спрямована на становлення особистості з високим інтелектуальним потенціалом, здатної вчитися і працювати в умовах постійного розширення інформаційного простору, що значною мірою залежить від того, чи вміють школярі самостійно знаходити, переосмислювати, об'єктивно оцінювати інформацію та практично її застосовувати. Визначається завданнями реформування мовної освіти в Україні, спрямованими на удосконалення навчання української мови в загальноосвітніх закладах, є підвищення мовленнєвої культури учнівської молоді, що викликано демократичними перетвореннями в країні, відродженням української національної школи.
     Розвиток   мовленнєвої  компетентності – провідний принцип навчання рідної мови в школі. Він охоплює всі сторони мовленнєвої діяльності учнів.   Державний стандарт базової і повної середньої освіти визначає вимоги до освіченості учнів і випускників основної та старшої школи, гарантії  держави у її досягненні. Так, основна мета опрацювання української мови в середніх навчальних закладах полягає у формуванні національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка володіє уміннями й навичками вільно, комунікативно виправдано користуватися засобами рідної мови в усіх видах  мовленнєвої  діяльності (слухання, читання, говоріння, письмо). Визначальними в писемному мовленні є орфографічні норми, які єдині і загальнообов’язкові, а тому їх повинні дотримуватися всі громадяни України. Найменші розбіжності в передачі орфограм ускладнюють сприйняття написаного. Тому проблема формування орфографічних та пунктуаційних навичок має соціальний характер і потребує постійної й уваги. Загальноприйнята орфографія охороняється правописним законом, є необхідною умовою розвитку духовної і матеріальної культури нашого народу. Завдання школи – готувати нові покоління людей, які добре володіють нормами писемного мовлення.
     Теорії і практиці навчання орфографії української мови приділили увагу науковці-методисти (О. М. Біляєв, М. І. Дорошенко, Г. Р. Передрій, І. П. Ющук, Л. Г. Райська, О. Ф. Коломійченко, О. В. Караман, С. Т. Яворська) і вчителі-практики (В. О. Ващук, І. С. Гмир, М. С. Ковальчук, В. С. Сидоренко, та ін.), ідеї яких і лягли в основу досвіду роботи та його узагальнення.
     Предметом дослідження є система практичних вправ для формування орфографічних та пунктуаційних умінь і навичок учнів.  
     Науково-практична значимість. Розроблені рекомендації щодо вивчення орфографії у зв’язку з різними розділами української мови, система роботи, відповідно до якої навчання орфографії проводиться шляхом поетапного формування у школярів правописних навичок у конкретних мовленнєвих реаліях, що сприятимуть свідомому оволодінню учнями орфографією, а отже, підвищенню їхньої писемної грамотності. Практична значимість досвіду вагома, оскільки він призначений для впровадження в систему роботи молодих вчителів-словесників, студентів педагогічних ВНЗ філологічного напрямку.
     Питання, які розглядаються в досвіді:
-         аналіз теоретичного матеріалу про орфографічну та пунктуаційну грамотність;
-         навчання учнів української мови на сучасному етапі розвитку мовної освіти;
-         шляхи розв’язання проблеми формування орфографічних і пунктуаційних умінь й навичок учнів;
-         застосування сучасних технологій у формуванні навичок  правильного написання через систему практичних вправ і завдань для формування грамотності школярів, зокрема орієнтуючись на індивідуалізацію навчання.
    


Основна аналітична частина
     Практична діяльність з проблеми «Підвищення орфографічної і пунктуаційної грамотності учнів шляхом індивідуалізації навчання» дає позитивні результати.
     У роботі спостерігається динаміка результативності, що забезпечує оволодіння базовими знаннями учнів різних рівнів пізнавальної діяльності.
     Вихованці беруть участь у шкільних, районних Всеукраїнських олімпіадах з навчальних предметів, Міжнародному конкурсі з української мови імені Петра Яцика, Міжнародному мовно-літературному конкурсі учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, конкурсах учнівської творчості тощо.
     Зокрема результативність досвіду можна прослідкувати за роками:
     2010-2011 н.р. – ІІ місце у Міжнародному конкурсі з української мови імені Петра Яцика, Молдавчук Олеся, 10 клас;
     2010-2011 н. р. – ІІ місце в ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури, Костан Ольга, 9 клас;
     2012-2013 н.р. – ІІ місце у Міжнародному мовно-літературному конкурсі учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, Шміляк Іван, 10 клас;
     2013-2014 н.р. – ІІ місце у районному конкурсі читців, присвяченому 200-річчю від Дня народження Шевченка, Магей Наталія, 11 клас.
         Крім того, маю своїх послідовників:
·        Думен Ольга, УжДУ, філологічний факультет, 2012 р;
·        Калинська Ірина, ДДПУ імені Івана Франка, філологічний факультет,    2013 р;
·        Дребота Аліна, студентка І курсу УжДУ, філологічний факультет.
     Для досягнення стійких орфографічних і пунктуаційних умінь і навичок раджу планувати повторення тем навчального матеріалу, більше уваги приділяючи опрацюванню складних випадків орфографії та пунктуації.
     Орфографічні правила мають ґрунтуватися на законах фонетики, лексики, словотвору, граматики. Правильно організовані орфографічні вправи допомагають краще засвоїти правописні правила, привчають механічно застосовувати їх у потрібний момент на практиці, сприяють набуттю учнем правописних навичок.
       Завдання школи зараз полягає в тому, щоб навчити школярів здобувати знання – «навчати вчитися». Цьому сприяють інтерактивні вправи та нестандартні форми проведення уроків, які захоплюють учнів, пробуджують у них інтерес та мотивацію, навчають самостійного мислення та дій. 
      На уроках української мови використовую такі форми роботи: списування, навчальні (пояснювальні, творчі, вибіркові) і контрольні диктанти, індивідуальні картки, робота зі словниками. Серед активних методів навчання – це: робота в парах, групова робота, «мозковий штурм»,  «коло ідей».
     У своїй практиці застосовую роботу в групах, в яку входять учні різного інтелектуального рівня. Під час занять враховую диференціацію та індивідуалізацію навчання.
     У своєму описі досвіду роботи з проблеми «Підвищення орфографічної та пунктуаційної грамотності учнів» аналізую форми роботи на уроці, які використовую особисто і які досить ефективні:
·       Орфографічні хвилинки;
·       Словникова робота;
·       Учнівське редагування;
·       Робота над помилками;
·       Письмо з пам’яті;
·       Мовна розминка;
·       Письмові творчі роботи тощо.
      Саме вони потребують активного творчого застосування у мовній практиці здобутих знань, умінь і навичок. Запропонована мною «мовна розминка» дозволяє за максимально короткий час на уроці повторити вивчений матеріал для того, щоб виробити систему практичних навичок.
      Вважаю, що вчитель має поєднувати індивідуальні групові та масові форми роботи й урізноманітнювати їх – у такий спосіб він найцікавіше виявить своє творче «Я», власну педагогічну здатність до неформального спілкування з дітьми. Продовжуючи розмову про яскраве художнє слово поза уроком, словесник виявляє свою любов до мови і літератури, віру в обдарування дитини, бажання спілкуватися зі своїми вихованцями і однодумцями, близькими душами, а також здатність пробудити дитину в собі самому.
     Рівень знань учнів сьогодні знизився і потребує вдосконалення. Актуальною проблемою методики викладання української мови є дослідження впливу навколишнього мовленнєвого середовища на грамотність учнів. Використання сучасних комп’ютерних технологій призводить до того, що учні менше приділяють уваги грамотності, як мовної, так і мовленнєвої.              
      Сприяють підвищенню пізнавальної активності, мотивації учнів 5-7 класів  до вивчення мови та літератури ігрові завдання. Вони поліпшують засвоєння знань, визначають рівень сформованості вмінь і навичок учнів, розвивають пам'ять, можливість аналізувати, порівнювати мовні явища.
     Одним із дієвих прийомів, які сприяють вступній мотивації на уроках української мови, є вправи з ключами. Пошук таких ключів дає можливість учителю повторити вивчений матеріал, відпрацювати щойно вивчену орфограму, реалізувати соціокультурну лінію, сприяє концентрації уваги учнів, активізує їхнє мислення, а найголовніше – формують правописну компетенцію школярів.
     У власній роботі використовую системність, диференціацію та індивідуальний підхід при вивченні різних тем на уроках української мови.
      Для підтвердження наводжу приклад системи уроків з української мови у 8 класі на тему «Однорідні члени речення». Представляю також і авторський проект – підручникову статтю із викладом теоретичних відомостей з теми «Пряма мова» та систему практичних завдань і вправ.


 Висновки

     Отже, однією зі складових загальної культури людини є її орфографічна та пунктуаційна грамотність. Уміти грамотно писати - життєва необхідність. Сучасній Україні потрібні грамотні фахівці в усіх галузях державної діяльності. Тому вчителям, а словесникам передовсім, треба домагатися, щоб наші учні були освіченими, грамотними людьми, достатньою мірою ознайомленими з багатими скарбами української мови і могли практично використовувати їх. Запорука успіху вчителя-словесника в цій справі - вироблення системи навчання грамотного письма.
     Грамотність школярів може зрости за умови систематичної роботи вчителя та учнів над опрацюванням виучуваного матеріалу та процесі формування орфографічних та пунктуаційних навичок. Для цього необхідно: навчити учнів прийомів раціонального застосування словотвірного аналізу під час оволодіння орфографічними правилами; враховувати використання школярами базових знань для засвоєння норм правопису (орфограм та пунктограм) перед поясненням нового матеріалу на етапі актуалізації опорних знань, у ході виконання орфографічних операцій, що визначають структуру правила, у доборі орфографічних вправ.
     На мою думку, орфографічна робота у зв’язку з розвитком мовлення спрямована на вироблення в учнів навичок побудови власних висловлювань, а це - запорука досягнення головної мети шкільної освіти – вільного володіння рідною мовою в усіх сферах суспільного життя. Я вважаю, що творча діяльність привчає школярів орієнтуватися в умовах спілкування, добирати мовні засоби, адекватні характеру мовленнєвої діяльності, передавати зміст усного висловлювання на письмі, вдосконалювати його згідно з чинним правописом.
    Реалізація проблемного питання була опрацьована на уроках української мови у 5-11 класах Рахівської ЗОШ І-ІІІ ст.№3.


Список використаної літератури

1.  Антисуржик. – Львів: Світ, 1994. – 149 с. 
2.  Бібліотечка «Дивослова» № 3, 2005. – 68 с.
3.  Богдан С. К. Мовний етикет українців: традиції і сучасність. – К.: Рідна мова, 1998.
4.  Глазова О.,  Кузнєцов Ю. Рідна мова. Підручник для 5 класу. К.: «Освіта України», 2005. – 287 с. 
5.  Глазова О., Кузнєцов Ю. Рідна мова. Підручник для 6 класу. К.: «Педагогічна преса», 2006. – 287 с.
6.  Груніна Г. М. Творча й пошукова діяльність на уроках української мови та літератури // Вивчення української мови та літератури. – 2013. – № 15. – с.3- 5. 
7.  Закорко В. Чи модно бути грамотною людиною?// Українська мова та література в середніх школах, гімназіях, ліцеях, колегіумах. – 2007. – № 1. – с. 41 – 45.
8.  Конденсюк Т. Підвищення грамотності учнів // Рідна школа. – 2002. – № 4. –        с.    17-19
9.  Кузнєцов М. Є. Вчитель і учень в особистісно орієнтованому навчальному процесі:  концептуально-дитактичний аспект. // Відкритий урок. – 2002. - № 11 – 12. С. 16 – 20.
10.           Олійник О. Світ українського слова. – К., 1994.
11.           Панчук О. Як викликати на урок української мови «невідкладну» ігрову допомогу. // Українська мова та література в середніх школах, гімназіях, ліцеях, колегіумах. – 2007. – № 4. – с. 10 – 16.
12.           Передрій Г. Р.,  Скуратівський Л. В. Рідна мова. Підручник для 5 класу. К.: «Освіта», 1996. – 288 с.
13.           Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн. – К., 2003.
14.           Поренчук Л. Вектори особистісно орієнтованого уроку. // Українська мова та література в середніх школах, гімназіях, ліцеях, колегіумах. – 2007. – № 1. – с. 25 – 27.
15.           Сухомлинський В. Сто порад учителю. – К.: Рад. школа, 1978.
16.           Українська мова. 5 – 9 класи. Навчальні програми для учнів загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою / Укладачі: Г. Т. Шелехова, М. І. Пентилюк, В. І. Новосьолова, Т. Д. Гнаткович, К. В. Таранік-Ткачук, Н. Б. Кожова. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
17.           Українська мова. 5-12 класи / Автори Г. Т. Шелехова, В. І. Тихоша,                            А. М. Корольчук, В. І. Новосьолова, Я. І .Остаф. за редакцією Л. В. Скуратівського. – К.: Ірпінь: Перун, 2005. – 176 с.
18.           Українська мова. 10 – 11 клас. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям, профіль – українська філологія. Профільний рівень / Укладачі: Л. І. Мацько, О. М. Семеног – К.: Грамота, 2001.
19.           Хом’як І. Проблема формування орфографічних навичок учнів середньої школи. // Дивослово. – 1995. - № 7. – с. 24 – 25
20.           Ющук П. І.  Рідна мова. Підручник для 5 класу. К.: «Освіта», 1998. – 239 с.






























1 коментар: