суботу, 13 грудня 2014 р.

Урок № 4: "Кома між однорідними членами речення"


Мета: визначити з учнями основні випадки вживання коми в реченнях з однорідними членами, сформувати вміння правильно ставити коми між однорідними членами речення, підпорядковуючи їх пунктуаційним правилам; удосконалити навички інтонування речень з однорідними членами;  розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами речення та використовувати їх в усному та писемному мовленні;     виховувати  любов до природи, до прекрасного в ній.
Обладнання: підручник, програмно-педагогічні засоби «Українська мова для випускників і абітурієнтів, для ділових людей» (авт. Скуратівський Л. В., Шелехова Г. Т., Новосьолова В. І., Кадобянська Н. М., Плетньова Л. В), «Тестові завдання. Українська мова та література».
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
                                 
Перебіг  уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
     Перевірка домашнього завдання (заслуховування вправи та звязних висловлювань).
III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
     Мотивація навчальної діяльності
     Правила вживання коми між однорідними членами потрібно знати для того, щоб правильно інтонувати ці члени, увиразнювати наше усне мовлення, полегшуючи спілкування, отже, підвищувати культуру як усного, так і писемного мовлення.

IV. Опрацювання нового матеріалу
1. Дайте відповіді на запитання.
1.     Якими сполучниками можуть зєднуватися однорідні члени речення?
2.     Перед якими сполучниками, що зєднують однорідні члени речення, завжди ставиться кома?
3.     Чи завжди ставиться кома перед сполучниками і, й, та (в значенні і), то…то, чи…чи, хоч…хоч, ні…ні, або…або?
Ø     Звірте свої міркування з поданою електронною таблицею
«Кома між однорідними членами речення»
Правило
Приклади
- Між однорідними членами речення ставиться кома, якщо вони:
- не зєднані сполучниками


- зєднані протиставними сполучниками: а, але, проте, зате, так, хоч, та (але), хоча, однак
єднані повторюваними сполучниками

- частина однорідних членів поєднана без сполучників, а частина вживається з повторюваними сполучниками
- зєднані сполучниками попарно (кома – між парами)


- зєднані парними сполучниками (кома ставиться тільки перед другою частиною сполучника): як – так, не так-як, хоч-але (та), якщо не –то, не стільки-скільки, не тільки-але й.

- зєднані приєднувальними сполучниками і, а також, ще й, а то й, та й, та ще, які вказують, що до переліченого приєднується ще один елемент як доповнення до сказаного



Музика лине в глибину небес плавно, велично, гармонійно (Я. Гримайло).
Уміла готувати, та не вміла подавати (Народна мудрість).


Одвага або мед п`є, або сльози ллє            
             (Народна мудрість).
Ти працюєш, ти певний мети, любиш край свій, і сонце, і квіти. (В.Сосюра).

Та й став Кармелюк думати, думати та гадати, гадати та мужніти. (М. Вовчок).

Мужню силу хоч похилить горе, так не зломить, в підлість не поверне.
(І. Франко).



Зазеленіли луги, ще й дібровонька (народна творчість).
-         Кома не ставиться, якщо:
- сполучник і(й), або, та (і),чи вжитий один раз
- з’єднані повторюваними двічі сполучниками і або ні, що утворюють один вираз: і так і сяк, ні се ні те, ні пуху ні пера і т. ін.
- між двома дієсловами в однаковій формі, що вказують на рух і його мету


Ішов кобзар до Києва та сів спочивати. (Т. Шевченко).
Хлопці стояли ні в тих ні в сих (В. Кава).



Йди сядь коло мене, я щось маю тобі сказать. (І. Нечуй-Левицький).

Увага! Не слід плутати прості речення з однорідними членами і безсполучникові складні.
Порівняйте: Зійшло сонечко і освітило все навкруги. – Засвітило сонечко, і навкруги все ожило.
Загальний висновок
    Кома між однорідними членами речення ставиться, якщо вони без сполучників або з`єднані: а) протиставними, б) повторюваними єднальними і розділовими, в) подвійними (перед другим), г) попарно (між парами однорідних членів).
Ø     На основі висновку і матеріалу таблиці спробуйте скласти алгоритм вживання коми при однорідних членах речення.









2. Скласти схеми вживання коми при однорідних членах
1. О й О                 4. і О, і О                  7. чи О, чи О
2. О, О, О              5. О і О, О і О           8. не тільки О, а й О
3. О, О і О             6. О, а О


3. Спробуйте пояснити розстановку розділових знаків у поданому реченні.
    Ганна билася, як чайка об кригу, рятуючи інших дітей; молола в жорнах, захованих од злого ока у свинячий цебер, кору, і ячмінний послід, і покришене дрібно кукурудзяне стебло; вишукувала по пагінчиках навесні в лісі під прілим листям торішні лісові горіхи; варила з молодим часником і цибулею лободу та рогіз і ділила те поміж усіма порівну.(Ю. Мушкетик).
    Висновок. Крапка з комою ставиться між поширеними однорідними членами речення, особливо якщо в їх складі є свої розділові знаки.

V. Формування практичних умінь і навичок шляхом виконання системи завдань і вправ
1. Із поданих речень випишіть ряди однорідних членів, складаючи їх схеми.
Зразок.    Свіжа  зелень  розгойдаласьрозгуляласьпоплила.                                                  
 (М. Рильський.)
1. Моря, і гори, і відроги перед очима по­стають. (М. Братан.)
2. Дзвенить, шумить степ. (А. Головко.)
3. У небі сонце, мов з горна вийняв хто й кинув у синь, пече, палить. (А. Головко.)
4. В хаті пахло чебрецем, свіжою травою. (А. Шиян.) 5. Тягнуться до сонця і квітки, і трави, віти куче­ряві, гори голубі. (В. Сосюра.)

2. Спишіть речення, поставте потрібні розділові знаки. Підкрес­літь однорідні члени.
1.  Вітер в гаї не гуляє вночі спочиває.
2. По діброві вітер виє гуляє по полю.
3.  Чорна хмара з-за лиману небо сонце криє.
4.  У темному гаю в зеленій діброві на припоні коні отаву скубуть.
5.  Встала й весна чорну землю сонну роз­будила уквітчала її рястом барвінком укрила.                                                                                    (З тв. Т. Шев­ченка.)

3. Виберіть з-поміж наведених прикладів речення з однорідними членами речення.
1.  Раділи і садок, і поле, і долина… (Л. Глібов).
2.  Достигла нива колосиста, і зріють яблука в саду. (М. Терещенко).
3.  Природа довго боролась, шуміла, протестувала і не хотіла скорятися. (М. Коцюбинський).
4.  Минає день, тиждень, місяць, і півроку збігло за водою. (М. Вовчок).
5.  Народне щастя і народне горе я намагався в слово перелить. (М. Рильський).

4. З’ясуйте стилістичну роль однорідних членів речення в поданому тексті.
     Він звичайний собі чолов’яга.
     У його шість десятин землі, дві кобильчини, одне лоша, дев`ятеро курей із півнем, підсвинок, шестеро дітей (дві доньки на відданні, двоє підпарубчаків, а то ще малі – до школи ходять), жінка, жінчина мати й корова.
     Одне слово – він хазяїн.        (О. Вишня).

     (Художня мова, особливо поетична, вдається до поєднання в однорідні ряди семантично віддалених одне від одного понять. Це посилює враження незвичайності, небуденності, збільшує емоційно-експресивний заряд. Порушення логічних вимог побудови однорідного ряду може створювати комічний ефект).

VI. Систематизація і узагальнення знань, умінь і навичок
      Складіть план усного висловлювання на тему «Кома при однорідних членах речення»
VII. Підсумок урок
VIII. Домашнє завдання
1.     Дібрати приклади з періодичних видань на правила вживання коми при однорідних членах речення.
2.     Виконати вправу підручника (за вибором учителя).
3.     Повторити правила вживання тире і двокрапки при узагальнюючих словах в реченнях з однорідними членами.









Немає коментарів:

Дописати коментар