середу, 17 грудня 2014 р.

Урок №7: "Написання суфіксів іменників"

Мета уроку: засвоїти й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, зясувати правила вживання букв е, и, і, в суфіксах -ечок, -ечк(а), -ичок,          -ичк(а), -інн(я), -енн(я), -н(я), -инн(я), -ив(о), -ев(о) в іменниках; формувати загально пізнавальні вміння знаходити іменники з указаними суфіксами в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники з поданими суфіксами у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: мультимедійні матеріали, Українська мова: підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. В. Заболотний, В. В. Заболотний . – К. : Генеза, 2014. – 256 с.


                                  «Хто любить, той легко вчить»
Якщо з українською мовою
в тебе, друже, не все гаразд,
не вважай її примусовою,
полюби, як весною ряст,
Примусова тим, хто цурається,
а хто любить, той легко вчить:
все як пишеться, так вимовляється,
все, як пісня, у ній звучить.
І журлива вона, й піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченка й Лесина,
І Франка бринить душа.

Дмитро Білоус


Перебіг уроку
I. Організаційний момент
Поетична хвилинка
Безмежний і цікавий світ речей,
Істот, рослин і явищ у природі!
В житті не вистачить ні днів нам, ні ночей,
щоб їх красу збагнуть, величну й горду.
Та помічник в людини гарний є –
його іменником у мові величають,
бо всім речам імення він дає,
рослин, істот – всіх якось називає.
II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Усне опитування
ü                                                       Так давайте ж згадаємо, що таке іменник? (Іменник – це самостійна частина мови, яка означає назву предмета і відповідає на питання хто? що?)
ü                                                       Пригадайте, що називають загальні іменники? (Загальні іменники називають усі предмети певного роду. Ці назви є спільними для ряду однотипних істот, предметів, явищ, понять … (хлопець, орел, вовк, дерево, простір))
ü                                                       Які іменники називаються власними? (Власний іменник – це індивідуальна назва одного з ряду однотипних предметів чи одного існуючого в природі. Власними назвами є прізвища, імена, географічні назви, свят, установ, газет, журналів, почесні звання)
ü                                                       Які іменники належать до назв істот? (Ті, що називають осіб, тварин, міфологічні образи, померлих)
ü                                                       Як розмежовуються назви істот і неістот? (За допомогою запитання: для істот – хто? кого? Для неістот – що? чого? і окремих відмінкових форм)
Розгляньте  зразки творення іменників.
Зробіть висновок, якими способами творяться іменники.

.
ü  Ліс – пра + ліс
ü  Радість  – радий + ість
ü  Підсніжник  – під + сніг + ник
ü  Зелень –  зеленіти
ü  Юннат  – юний натураліст
ü  Учительська –  (перехід прикметника в іменник)

III. Повідомлення теми, мети уроку.
      Мотивація навчальної діяльності
     Учні повинні засвоїти орфограму «букви е, и, і в суфіксах іменників», навчитися використовувати їх у власному мовленні, визначати стилістичну функцію, емоційне забарвлення.

IV. Опрацювання нового матеріалу
Робота з підручником
-ив(о)
Суфікс -ив(о), який уживаємо для вираження збірних понять, що означають матеріал або продукт праці, пишемо тільки з и.
Наприклад: паливо, вариво, печиво. Суфікс -ев(о) пишемо у слові марево.
-ичок
-ичк-
-ечок
-ечк-
Суфікси -ичок, -ичк- бувають тільки в іменниках, що походять від слів із суфіксами -ик-, -иц(я).
Наприклад:ножичок (від ножик), поличка (від полиця).
В інших випадках уживаємо суфікси з буквою е(є):             -ечок,  -ечк-.
Наприклад:вершечок, віконечко.
-енн(я)
-інн(я)
-инн(я)
В іменниках, утворених від дієслів, під наголосом уживаємо суфікс -інн(я), а без наголосу -енн(я).
Наприклад: горіння, звільнення.
У збірних іменниках уживаємо суфікс -инн(я).
Наприклад: картоплиння, гарбузиння. Проте в іменниках каміння, насіння, коріння маємо суфікс -інн(я).
-ен(я)
Суфікс -ен(я) вживаємо в іменниках середнього роду, що означають живих істот.
Наприклад: каченя, вовченя.


 Робота в групах

V.  Застосування практичних вмінь і навичок
1. До якого типу мовлення належить текст, визначити його стиль.       
     Карпати … Хто тільки не милувався ними?        
     Краса незрівнянна! Піднімаєшся на вершечок гори, а звідти видніються чудові краєвиди. Здається, потрапив у райські куточки. Землі під собою не чуєш. Хотів би злетіти  у небесну височінь, летіти у незвідану далечінь. Якесь таємниче видиво огортає душу і не знаєш, чи це марево, чи дійсність. Та раптом із-за білих хмаринок пробивається голубизна неба. Воно ніби скидає з себе прозору ковдру, прокидається і вдягається у різні кольори.
     Починається ранок. Перші промінчики сонячного світла пробиваються крізь молочну гущу хмар і огортають теплом землю. Все пробуджуеється, оживає. У повітрі чути ранкову свіжість.
2. Виписати іменники з різними суфіксами.
3.У виділених слова визначити рід, число, відмінок.
4.Зробити фонетичний запис слів: краєвиди, височінь, далечінь,  прокидається.

C:\Users\user\Desktop\imgres.jpgРобота в парах
Складіть словниковий диктант із шести слів на орфограму «букви е, и, і в суфіксах іменників».
Продиктуйте свій диктант однокласнику, перевірте написання.



Випереджувальне  завдання
Написати висловлювання «Багатство рідного краю». Ввести іменники з суфіксами -ечк, -иц(я), -ен, -інн(я), визначити їх відміни.

     Ліс – багатство держави, якому немає ціни. Ліс – це здоров’я річечки, землиці і людини, сьогоднішній і завтрашній день комашки і пташеняти, зайчати, білченяти та ведмежати. Без лісу немає водиці і землиці, немає повітря, чистого неба. Ми повинні більше тривожитись,переживати,щоб не згасала любов до природи. Людина має глибше розуміти, що таке ліс, берегти, цінувати зеленого друга.
Спишіть речення, вставляючи пропущені букви е або и, а також розділові знаки.
Підкресліть орфограми й пунктограми.

1.    Роси роси дощику ярину рости рости жит…чко на лану. (Олександр Олесь)
2.    Ти зозул…чко сива ти нас розвеселила. (Нар. Творчість)
3.    Наша топол…чка здавалася нам найкращою від усіх топольок яворків та кл…ночків. (М. Магера)
4.    Крізь мереж…во листя і цвіту глибоко голубіє небо. (В. Винниченко)
5.    Довге гарбуз..ння вилізло на курінь і почіплялось по тину. (І. Нечуй-Левицький)
6.    Вже з городів певно позбирали на загату склали картопл..ння… (В.Колодій)
7.    Тихо пливло павут..ння і  тоненька хмарина лежала над яром наче капустяний листок. (М. Вінграновський.)
VІ.  Систематизація і узагальнення знань, умінь і навичок
І.Доберіть до поданих дієслів спільнокореневі іменники із суфіксом           -ив(о). Дібрані слова запишіть, підкресліть орфограму
Пекти, місити, варити, плести
ІІ. З одним дібраним іменником складіть і запишіть речення.
ДОСЛІДЖЕННЯ
Стилістичне використання суфіксів
ü    Дібрати іменникові суфікси емоційного забарвлення до слова ДІД
VІІ.  Підсумок уроку
VIIІ. Домашнє завдання

     Написати твір «Природа рідного краю», використовуючи вивчені суфікси.

2 коментарі:

  1. If you're looking to burn fat then you absolutely need to get on this brand new custom keto plan.

    To design this keto diet service, certified nutritionists, personal trainers, and top chefs have united to provide keto meal plans that are effective, suitable, economically-efficient, and satisfying.

    From their grand opening in January 2019, thousands of clients have already remodeled their figure and well-being with the benefits a good keto plan can give.

    Speaking of benefits; clicking this link, you'll discover 8 scientifically-tested ones provided by the keto plan.

    ВідповістиВидалити