середу, 10 грудня 2014 р.

Урок №3: "Однорідні і неоднорідні означення"


Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про однорідні і неоднорідні означення, виробити вміння знаходити їх в реченні, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними і неоднорідними означеннями; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними і неоднорідними означеннями та використовувати їх в усному та писемному мовленні; виховувати  любов до природи, до прекрасного в ній.
Обладнання: підручник, програмно-педагогічні засоби «Українська мова для випускників і абітурієнтів, для ділових людей» (авт. Скуратівський Л. В., Шелехова Г. Т., Новосьолова В. І., Кадобянська Н. М., Плетньова Л. В), «Тестові завдання. Українська мова та література».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
     Перевірка домашнього завдання (заслуховування виписаних речень та звязних висловлювань).
III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності
  Необхідно навчитись розрізняти однорідні і неоднорідні означення з тим, щоб правильно інтонувати речення з цими означеннями і правильно ставити кому при однорідних означеннях.

IV. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
    1. Проблемне питання: Чим відрізняються однорідні і неоднорідні означення?
    1.1. Прозора, глибока вода, немов оксамит, зеленіє.
·       Прочитайте і запишіть речення, зробіть повний синтаксичний його аналіз, користуючись умовними позначеннями. Чому означення прозора, глибока однорідні, а в реченні Був чудовий квітневий день виділені означення неоднорідні?
     Кожне означення в першому випадку відноситься до означуваного слова, а тому між означеннями наявний сурядний зв'язок. У другому випадку означення не однорідні, бо вони не зєднані між собою сурядним звязком: перше означення чудовий зв`язане зі словосполученням квітневий день узгодженням (підрядним звязком).

1.2. У ботанічному саду ростуть польові, степові, лісові, гірські квіти.
    Означення однорідні, бо виступають назвами різних видів предмета, тобто характеризують предмет з одного боку, вказуючи на вид.
  
    1.3. І наші безмежні поля до мене схиляють свій колос.
   Означення неоднорідні, бо характеризують той самий предмет з різних боків. Означення наші вказує на те, кому належать поля, а означення безмежні вказує на їх розмір.
Висновок
   Означення однорідні, якщо вони з`єднані сурядним зв`язком, перелічують (і називають) різновиди предмета або ж характеризують предмет з одного якогось боку, вказуючи на матеріал, колір тощо. Не допускають вставку сполучника і.
   Однорідними звичайно бувають епітети.
2. Співставте зроблений висновок із теоретичним матеріалом підручника. Зробіть можливі доповнення.

IV. Виконання системи творчих завдань і вправ на основі опрацьованого матеріалу
1. Випишіть подані словосполучення у два стовпчики:
   I – з однорідними означеннями;
   II – з неоднорідними.
   (Словосполучення пропонуються без розділових знаків, які треба поставити).
·       Працьовитий, співочий народ.
·       Ньюфаундлендський великий собака.
·       Тихий, теплий вечір.
·       Блискучі, широкі мечі.
·       Кудлате біло-кремове суцвіття.
·       Глибоке синє море.
·       Мати добра, турботлива.
·       Море тихе, лагідне.
·       Основна сюжетна лінія.
·       Красивий молодий голос.
·       Старий, мудрий кінь.
·       Несподівані ситуативні ходи.
·       Маленьке заплакане віконце.
·       Селянська, проста, написана простонародною мовою.
·       Прозора синя вода.
·       Новенький білий кожушок.
·       Неосяжні заливні луги.
·       Зимова чарівна казка.
Ключ. За третіми літерами перших слів виписаних словосполучень ви зможете прочитати кінець українського народного прислів`я «Хитра лисиця обманює хвостом…».
Відповідь: «…а хитра людина – словом».

2. Поширте речення спочатку однорідними означеннями, а по­тім — неоднорідними. Порівняйте записане. З`ясуйте стилістичну роль однорідних і неоднорідних означень.
1.     Сонячний промінь постукав у … … вікно.
2.     Сонце дивилося з … … неба.
3.     Навколо звисали … … хмари.
4.     Трава блищала … … росою.
5.     Душа сповнилася … … настроєм.

3. З поданих у кожній групі означень та означуваного іменника складіть речення. Які означення будуть однорідними, а які – неоднорідними?
1.     Бадьорий, збуджений, піднесений (настрій).
2.     Тиха, чиста, сумна (ніжність).
3.     Тривожний, дощовий, вересневий (ранок).
4.     Чиста, свіжа, солодка (вода).
5.     Небезпечна, знайома, лісова (дорога).
6.     Синій, зволожений туманом (обрій).
7.     Рідкий, вчорнілий (ліс).

4. Згрупуйте подані слова за спільними ознаками (колір, риси характеру людини, вага, матеріал).
    Наполегливий, легкий, блакитний, працьовитий, металевий, ясно-голубий, важкий, скромний, сірий, невагомий, темно-синій, деревяний, чемний, коричневий, багатотонний.

5. Дослідження-характеристика з творчим  завданням  
·       Прочитайте текст. Визначте його стиль. Аргументуйте свою думку. Як можна схарактеризувати літню красу у вашій місцевості?
    Краса в лісі влітку, скільки пташиного дзвону-передзвону!  Та всі голоси – і зяблика, і вівсянки, і зеленушки, і навіть одуда – заглушувало кування зозулі. Не раз стежила Улянка за цим птахом. Літ зозулячий безшумний, потайний, як у злодюжки. Підкрадається Улянка до зозулі, яка кує на гілці, і нишком, затамувавши подих, слухає. А птах кує, кланяється, від крику в нього немов бульбашка перекочується під шкірою на витягненій шиї. І ніхто, мабуть, окрім Улянки, не підслухав, що зозуля не тільки кує, а, захопившися, ще й хававкає.
    А потім стихли зозулі, замовкли солов'ї, і тільки іноді обізветься пізній соловейко – почне колінце й раптом обірве, наче засоромиться. Часто можна було побачити пташку, яка, схопивши черв'яка, зникала з ним десь у хащі, де в затишному кубельці чекали жовто-пухкі пуцьвірінки. (За О. Донченком).
·        Знайти речення з однорідними членами. Визначити функцію використаних автором однорідних і неоднорідних означень. Яке слово в реченні вони пояснюють?
·        Доповнити виділені речення однорідними й неоднорідними означеннями.

V. Систематизація і узагальнення знань, умінь і навичок
     Назвіть основні ознаки однорідних означень.
     О д н о р і д н і   о з н а ч е н н я :
·       при характеристиці предметів з одного боку;
·       мають позитивний чи негативний відтінок;
·       якщо наступне означення пояснює попереднє;
·       стоять після означуваного іменника;
·       складаються з прикметника з дієприкметниковим зворотом;
·       при описі портрета.

VI. Підбиття підсумків уроку
     Учні аналізують свої досягнення у процесі роботи, з`ясовують практичне значення опрацьованого матеріалу. Учитель характеризує проведену навчально-пізнавальну діяльність восьмикласників.
VII. Домашнє завдання
1.     Виконати вправу підручника (за вибором учителя).

2.     Описати зовнішність друга, вживаючи однорідні і неоднорідні означення.

4 коментарі: